donderdag 7 april 2011

Prachtig Maleis dessertgerecht met TEXTUUR

“Wie kent dat nou….. “zegt mijn vrouw die al jaren bij KLM vliegt. En toch plaats ik het dessert gerecht graag op mijn blog vanwege haar volgende opmerking:  “ik zou er bijna een vlucht voor aanvragen, zo lekker is het….en ook mijn collega’s vinden het een waanzinnig dessert”. Reden genoeg dus om het op deze blog te vermelden. “Sago Gula Melaka” is een zeer geliefd lokaal gerecht  in Zuidoost Azië en met name in Maleisië en het wordt door veel chefs op de kaart gezet. Het is een vrij stevige pudding van gekookte Sago Pearls die geoogst worden uit de bast van de Sagopalm. De witte parels van ca. 2 mm worden vervolgens gekookt met Pandanblad voor de smaak, waardoor de balletjes wat groter en zachter worden en smaak krijgen. Gisteren heb ik gesproken over Sergio Herman die veel waarde hecht aan textuur! Nu, de balletjes zorgen in dit dessertgerecht voor een unieke textuur en door het Pandanblad voor een bijzondere smaak…maar we zijn er nog niet….. De pudding bevat naast de sago balletjes ook dikke santen (kokosmelk) en Gula Melaka siroop (palmsuiker siroop). De pudding wordt na het koken meestal in vormpjes gegoten en na het afkoelen op een bord gepresenteerd als een halve bol. De pudding wordt pas verder afgemaakt met de siroop nadat deze is afgekoeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten